Kontinuerlig Forbedring

En modell for KONTINUERLIG FORBEDRING


Vi er gode i dag, men vi kan bli bedre

Hvordan?


Vi tror at det er smart å ha en bevisst holdning til organisasjonens kontinuerlige forbedring.


Se på sammenhengen mellom individets læring og organisasjonens læring.


Skape en drivkraft for hele tiden å søke etter de små og store forbedringene samtidig som vi er fornøyde med det vi får til.


Nøkkelen til å overleve er kontinuerlig forbedring


Grunnprinsipper:

  • Bruke modellen som utgangspunkt for «hvor-er-vi-i dag» og «hvor skal vi»
  • Bruke 7CritFactors metoden for å identifisere og planlegge endringene.
  • Bruke modellen med forbedringsprosjekt kjørt i faser hvor valgene på hva som skal forbedres, videreføres, implementeres i standard metodikk tas for hver fase
  • Styringsgruppe med forankring i toppledelsen

Forenkling og effektivisering av de viktige prosessene:


  • Identifisere dine viktigste prosesser
  • Tegne disse på et høyt nivå
  • Hvordan henger de sammen med andre prosesser
  • Ha kontroll på de overordnede prosessene først
  • Gradvis forfine og detaljere prosessene etter hvert som vi får mer kontroll


  • Se etter forenklinger, avklaringer og klargjøringer hele veien

Nivå 1 : Basis nivå

  • Basis management system på plass
  • Grunnleggende prosesser og metoder på plass
  • Oppfyller ISO 9001 krav, men lever ikke helt etter det?
  • Gode intensjoner, men noe ustrukturert?
  • Alle skylder på alle? Lete etter syndebukken?
  • Prosessene er der, men blir de brukt fornuftig av alle?
  • Helteorganisasjon hvor heltene kommer springende og redder verden
  • Opplæring ad hoc
  • Hockeystick vs controlled delivery
  • Ad hoc jobbing, mye styres av tilfeldigheter, innfallsmetoden
  • Brannslukking


Nivå 2 : Prosjekt styringsfunksjoner


  • Prosjektmodell med
  • Milestone/Decision point/Tollgate/gates handtering på plass
  • Kravhandtering
  • Konfigurasjonsstyring
  • Review plan og gjennomføring
  • Strukturert oppfølging av planlagte aktiviteter
  • Forbedret bruk av IT verktøy
  • Planning&tracking
  • Reporting
  • Risk management
  • Team/samarbeid
  • Kostkontroll
  • Sjekklister på det viktigste


Nivå 3 : Kontinuerlige prosess forbedringer


  • Management system som er lett å bruke og lett å finne frem i
  • Og som brukes!
  • Opplæringsplan på alle nivåer
  • Aktiv bruk av mentoring
  • Process adherence; Og at alle forstår hvorfor
  • Product Lifecycle management på plass
  • Balansert organisasjon hvor
  • Teknikk, business og prosjekt jobber sammen om fellers mål
  • CORE-3, Business, technical & project united
  • Bruke Systematisk datainnhenting
  • Enkel uthenting av data fra alle IT-verktøyene som er i organisasjonen
  • Performance indikators
  • Bruke dataene til noe fornuftig


Nivå 4 : Kontrollerte forbedringer


  • Når alt det underliggende er på plass sier teorien at vi kan gjennomføre kontrollerte endringer til prosessen og vite utfallet av endringen.
  • Her har jeg aldri helt vært, bare touchet innpå.
  • Det er en god følelse når du er temmelig sikkert på at leveransen blir god
  • Svaret her tror jeg ligger i forbedringsprosjekter på Nivå 1-3 og Bruk av pilotering demoer for å nå målene